ד"ר סרג'יו סוצ'אה

קרטוקונוס (Keratoconus) – ניוון קרנית או קרנית חרוטית

קרטוקונוס (Keratoconus) – ניוון קרנית או קרנית חרוטית

קרטוקונוס הינה מחלה שבה קרנית העין מתעוותת ויוצרת צורת חרוט במקום צורתה הרגילה שהינה קמורה ככיפה בצורה אחידה. תהליך עיוות זה, מדקק את עובי הקרנית במרכזה ובחלקה התחתון, דבר הגורם לקוצר ראייה ולאסטיגמציה (צילינדר) גבוהה ולא סדירה ובמילים פשוטות, מתקבלת תמונה שאינה אחידה ואף מעוותת. חשוב לציין כי מחלה זו אינה גורמת לעיוורון אך משפיעה על איכות החיים בכל הנוגע לנהיגה, קריאה ובכלל לאיכות הראייה.

קרטוקונוס

אבחון

אבחון קרטוקונוס נעשה באמצעות מיפוי קרנית, טופוגרפיה של הקרנית. מכשיר המיפוי, שהינו דיגיטלי, דוגם ובודק את פני שטח הקרנית ומתרגם את צורת הקרנית למפה של צבעים. הצבעים החמים : צהוב, כתום ואדום, משקפים את האזורים הקמורים בקרנית ואילו הצבעים הקרים: ירוק וכחול, משקפים את האזורים היותר שטוחים בקרנית.

היווצרות קרטוקונוס

הקרנית מורכבת משכבות שביניהן קיימים קשרים ששומרים על הצורה הכיפתית שלה. החלשות קשרים אלה גורמת להחלקה של שכבות הקרנית אחת על השנייה, דבר הגורם להידקקות הקרנית. האיזור היותר דק בקרנית מתחיל לבלוט כתוצאה מהלחץ החיובי שקיים בתוך גלגל העין והבליטה שנוצרת גורמת לעיוות בראייה.

הגורם השכיח ביותר להיווצרות הקרטוקונוס הוא שפשוף העיניים.

קיים גם מרכיב גנטי (תורשתי) כך שלאנשים שמתגלה אצלם קרטוקונוס, מומלץ להביא את קרובי משפחתם מדרגה ראשונה (אחים, אחיות, ילדים) לבדיקה.

גורם סיכון נוסף הוא דלקות עיניים חוזרות (בעיקר דלקות אלרגיות), ככל הנראה עקב הגירוי הנוצר מהדלקת המעודד את שפשוף העיניים.

לרוב, מחלה זו מתחילה בסביבות גיל העשרה והיא  מתפתחת, באיטיות,  עם השנים עד העשור הרביעי. חשוב לזכור שקצב ההתפתחות של הקרטוקונוס מאוד אינדיבידואלי.

סוגי טיפולים בקרטוקונוס

קיימים מספר טיפולים המאפשרים טיפול במחלה, אך כמובן שבשלבים שונים של המחלה יש להתאים את הטיפול המתאים.

הטיפולים מחולקים לטיפולי שיפור הראייה וטיפול לעצירת התקדמות המחלה

טיפול באמצעות עדשות מגע:

בשלבים מוקדמים של המחלה, ניתן לטפל בה באמצעות משקפיים או עדשות מגע. קיימים סוגים של עדשות מגע המותאמות ע"י אופטימטריסט המיומן בנושא, ומוזמנות בהזמנה אישית על ידו. החסרונות שיתכנו בשימוש בעדשות מגע הן אלרגיות ודלקות חוזרות.

טיפול ניתוחי – השתלת טבעות

השתלת טבעות הוא תהליך הפיך. הטבעות המושתלות הן בצורת קשתות המושתלות בתוך הקרנית וייעודן הוא הקטנת קמירות הקרנית ויישור השטח שלה, דבר המאפשר להתאים עדשות מגע. חשוב לציין כי פעולה זו אינה מתאימה בכל המקרים, אלא רק במקרים בהם הקרטוקונוס עם קמירות קלה או בינונית. כמו כן, הן אינן מרפאות אלא משפרות במידה מסויימת את קמירות הקרנית ובכך עוזרות בשיפור הראייה. גם בפעולה זו ישנם סיבוכים כמו תגובה דלקתית או זיהום סביב הטבעת שהושתלה.

השתלת קרנית

השתלת קרנית היא פעולה המתבצעת בניתוח. שיעור ההצלחה בפעולה זו היא כ- 95% לסובלים ממחלת הקרטוקונוס. במהלך הניתוח מסירים את החלק הפגוע בקרנית ומשתילים במקומו קרנית של אדם שנפטר. ישנן שתי סוגי השתלות: השתלה קרנית חלקית והשתלת קרנית מלאה.

אורכו של ניתוח זה נע בין שעה וחצי לשעתיים, לעיתים הוא מבוצע בהרדמה מקומית ולעיתים- בהרדמה כללית.

סיבוכים וסיכונים היכולים להיווצר מניתוח זה הם: עלייה בלחץ התוך עיני, דחיית שתל הקרנית ובמקרים נדירים, חזרת תופעת הקרטוקונוס או אובדן ראייה מלא.

לאחר הניתוח עדיין קיים צורך בהתאמת משקפיים או עדשות מגע לתיקון הראייה.

טיפול בקרוסלינקינג

הקרוסלינקינג – קשרי צילוב (collagen crosslinking) – הינו טיפול שנועד לעצור את התקדמות מחלת הקרטוקונוס. הטיפול מתבצע בהרדמה מקומית הניתנת באמצעות טיפות. מטרתו של טיפול זה היא הקשחת הקרנית והתחזקותה באמצעות זילוף של ריבופלאבין (ויטמין B2)  על פני הקרנית ובמקביל מתן קרינה של UV-A. שילוב שתי פעולות אלה גורם ליצירת קשרי צילוב פנימיים בין מולקולות הקולגן בקרנית ובכך מחזק את הקשרים בין שכבות הקרנית.

טיפול זה קיים בארץ ובעולם מזה למעלה מ-10  שנים ותוצאות מחקרים גדולים שנעשו בנושא, מראות כי הטיפול יכול להאט או לעצור את התקדמות המחלה.

אחוז הסיבוכים בפעולה זו נמוך מאוד, אך גם כאן יכולים להיות סיבוכים כמו: זיהום בקרנית או דלקות. תופעות אלה ניתנות לטיפול באמצעות טיפול אנטיביוטי או אנטי דלקתי.

רוצה להתייעץ?

כאן ניתן להזמין תור לבדיקה